อุสตาซอับดุชชะกูรฺ บินชาฟิอีย์ (อับดุลสุโก ดินอะ)
Shukur2003@yahoo.co.uk
ด้วยพระนามของอัลลอฮฺผู้ทรงเมตตาปรานีเสมอ มวลการสรรเสริญมอบแด่อัลลอฮฺผู้ทรงอภิบาลแห่งสากลโลก ขอความสันติสุขแด่ศาสนทูตมุฮัมมัด และสุขสวัสดีผู้อ่านทุกท่าน
ผู้เขียนได้พาครอบครัวศึกษาประวัติศาสตร์ที่อุโมงค์ประวัติศาสตร์ “ปิยะมิตร “(18 พฤศจิกายน 2563) คนมาที่นี่จากทั่วสารทิศอันเนื่องมาจากผลพลอยได้ การเปิด “สกายวอล์คอัยเยอร์เวง”(โปรดดูรายงานก่อนหน้านี้
“สกายวอล์คฯ อัยเยอร์เวง” สุดคึกแต่ต้องปรับปรุงอีกแยะ “ 5 กลยุทธการท่องเที่ยวโดยชุมชมอย่างยั่งยืนคือทางรอด”อุสตาซอับดุชชะกูรฺ บินชาฟิอีย์/http://spmcnews.com/?p=35009)
จากการฟังการบรรยายวิทยากรประจำฐานที่นี่เล่าว่า “อุโมงค์นี้ตั้งอยู่ที่ บ้านปิยะมิตร 1 ตำบลตะเนาะแมเราะ อำเภอเบตง จังหวัดยะลา เป็นอุโมงค์ดินที่อดีตขบวนการคอมมิวนิสต์มลายา สร้างขึ้น สำหรับเป็นฐานปฏิบัติการต่อสู้ทางการเมือง แต่ต่อมาได้กลับมาร่วมพัฒนาชาติไทย อุโมงค์ปิยะมิตร สร้างเมื่อปี พ.ศ. 2519 ใช้หลบการโจมตีทางอากาศและสะสมเสบียง ซึ่งในปัจจุบันได้เปิดเป็นแหล่งท่องเที่ยวให้แก่นักท่องเที่ยวที่สนใจเข้ามาเรียนรู้ประวัติศาสตร์ในอดีต”หลังจากฟังการบรรยายเสร็จวิทยากรเชิญพวกเราไปห้องพิพิธภัณฑ์แสดงประวัติศาสตร์การต่อสู้ของขบวนการซึ่งอุปกรณ์เครื่องใช้แต่ละชิ้นน่าสนใจมากๆ แต่ที่สะดุดตาผู้เขียน คือเอกสาร ชิ้นหนึ่งที่เป็นภาษามลายูอักษรยาวี (การ์ดอวยพร)
เพราะส่วนใหญ่หรือบเกือบทั้งหมดเป็นภาษาจีน เขียนคำว่า سلامة تاهون بارو 1986 سموك سودارا-سوداري سلامة ماجو جاي دالم تاهون يغ بارو درفد،تنترا فمبيباسن رعية مليسياอ่านว่า Selamat Tahun Baru 1986 Semuga Saudara Saudari Selamat Maju Jaya Dalam Tahun Baru Daripada:Tentera Pembebasan Rayat Malaysia แปลว่า สุขสันต์วันปีใหม่ 1986 ขอให้พี่น้องท่านสุภาพบุรุษ สุภาพสตรี เจริญก้าวหน้า จาก กองกำลังทหารปลดเอกประชาชนมาเลเซีย
จากการศึกษาของผู้เขียนเกี่ยวกับเอกสารทางวิชาการพบว่าสาเหตุที่จะต้องใช้ภาษามลายูอักษรยาวีเพราะต้องการสื่อสารแนวคิดจีนคอมมิวนิสต์ของขบวนการให้ประชาชนมาเลเซีย(เพราะในอดีตพวกเขาใช้ภาษามลายูอักษรยาวีนับร้อยๆปี)ร่วมด้วยช่วยกันต่อต้านจักรวรรดิอังกฤษที่ยึดครองมาเลเซีย ในขณะที่แกนนำคนมลายูมาเลเซียที่ร่วมขบวนการเช่น
Ahmad Boestamam, Abdulah DC, Shamsiah Fakeh, Musa Ahmad, Wahi Anwar, Rashid Mydin, Mokhtaruddin Lasso, Mat Indera, Ishak Haji Muhamad, Ibrahim Yakob –
หมายเหตุศึกษารายละเอียดเพิ่มเติมใน
1.
Komunis pun guna tulisan jawi
Tulisan Jawi telah melalui sejarah perkembangan yang subur dan menjadi tunggak kepada perkembangan minda orang Melayu-Islam sejak ratusan tahun yang lalu. (http://commonrepo.um.edu.my/12610/1/Page%201-15.pdf)
2.
Parti Komunis Malaya (PKM) yang didominasi kaum Cina di negara Malaysia pun pernah menggunakan tulisan jawi bagi menjalankan propaganda parti tersebut
Kerana mereka usaha mendapatkan sokongan orang-orang Melayu di kampung-kampung.
Pada umumnya gerakan Komunis dapat dibahagikan kepada dua peringkat perkembangan. Pertama, peringkat dominasi golongan bukan Melayu terutama kaum Cina, yang berlangsung sepanjang tahun 1921 sehingga 1945. Kedua, peringkat penglibatan orang Melayu, yang bermula sejak tahun 1945 dan selepasnya. Daripada segi sejarahnya, penglibatan orang-orang Melayu dalam gerakan Komunis bermula sejak kehadiran pengaruh Parti Komunis Indonesia (PKI) pada tahun 1924 sehingga 1930. Pengaruh ini disebarkan oleh agen-agen mereka seperti Darsono, Alirnin, dan Tan Melaka menerusi kesatuan-kesatuan sekerja yang ada di Singapura. (Kunaseelan a/l Muniandy, 1996; 33) Seterusnya sejak tahun 1931 sehingga 1938, kegiatan ini diperhebat oleh Cornintern (Communist International) tetapi masih dengan kerjasama tokoh-tokoh Parti Komunis Indonesia. Hanya mulai tahun 1945 sehingga 1949 tokoh-tokoh Melayu mula bergerak aktif dalam gerakan Komunis.
http://repo.uum.edu.my/3194/
3.
HISHAMUDDIN RAIS ialah aktivis politik, penulis dan pengarah filem berpendapat bahwa “
Buruh China dan buruh India adalah kaum pendatang. Mereka tidak ada pertalian dengan budaya dan sensitiviti dengan bumi Tanah Melayu. Mereka datang cari makan. Mereka datang dibawa sebagai buruh paksa.
Kalau mereka menentang Inggeris mereka boleh dihalau pulang ke negara asal. Ini berlainan jika yang bangun melawan Inggeris itu adalah anak watan Bani Melayu.
Pada ketika ini, kaum buruh dari China dan India telah tersusun dalam kesatuan buruh. PKM telah berjaya menyusun kaum buruh ladang dan buruh lombong dengan jaringan Pan Malayan General Labour Union (GLU).
Kesatuan sekerja GLU ini amat bahaya untuk ekonomi Inggeris. Jika berlaku mogok buruh – diladang atau dilombong maka kepentingan ekonomi Baginda Queen pasti terjejas.
Dalam masa yang sama PKMM telah berjaya menyusun kaum tani Melayu. Pada 7 Julai 1947 di Kajang Selangor, PKMM telah menubuh sayap tani yang dipanggil Barisan Tani Malaya (BTM).
Bayangkan kaum buruh telah disusun oleh PKM. Kini melalui BTM, kaum tani pula disusun oleh PKMM. Menurut ajaran Marx wajib ada kerjasama kaum buruh dan kaum tani untuk melahirkan revolusi. Dua kelompok ini adalah ejen yang akan membawa perubahan hakiki.
Karl Marx (1818-1883) anak watan Jerman mendapat suaka politik di London. Menulis teori perjuangan kaum buruh di Perpustakan London. Rujukan teori Marxis berasaskan kapitalisme Inggeris.
Jauhkan kerjasama buruh Melayu, Cina, India
Rujukan buruh Marx adalah buruh di Manchester, England. Pastilah kuasa kolonial Inggeris mengetahui dengan dalam dan luas garis perjuangan yang dicadangkan oleh Marx.
Justeru strategi induk untuk menentang ideologi Marxis ini ialah kaum tani Melayu wajib dijauhkan daripada bekerjasama dengan kaum buruh China dan buruh India.
Cari dan usahakan bentuk dan sebab musabab agar petani Melyu dan terus was was dengan buruh China dan buruh India. Ini dilakukan oleh kuasa kolonial Inggeris dengan teratur dan berstruktur. Khalas.
Wajib diberitahu bahawa nama-nama seperti Ahmad Boestamam, Abdulah DC, Shamsiah Fakeh, Musa Ahmad, Wahi Anwar, Rashid Mydin, Mokhtaruddin Lasso, Mat Indera, Ishak Haji Muhamad, Ibrahim Yakob – adalah nama-nama nasionalis kiri Melayu. Nama-nama mereka ini diketepikan dari sejarah. Ini kerana suara merekalah yang melaungkan merdeka. Dan merekalah juga yang mengangkat senjata melawan penjajah Inggeris.”
https://m.malaysiakini.com/columns/506296
1,854 total views, 17 views today
More Stories
SEC ภาคใต้กับSEA สงขลา-ปัตตานี
สู่พรบ.สันติภาพ เพื่อประกันกระบวนการสันติภาพชายแดนใต้
ฮัจญ์ไทยในภารกิจทูตสันติภาพใน 3 ภารกิจ จชต.