เมษายน 27, 2024

spmc สื่อเพื่อสันติ สรรค์สร้างสังคม

Syarikat Proses Durian Dari China Di Buka Untuk Memaju Ekonomi Selatan

แชร์เลย

Tuwaedaniya Meringing…Report  

Rapee Mama (  News editor) 

Songkla (07 Julai 2019): Lebih 500 orang tetamu kehormat termasuk wakil rakyat, senator dan pegawai tinggi kerajaann dari wilayah Pattani, Yala dan Songkla menghadiri dan menyaksi majlis perasmian pembukan kilang proses durian freeze dry.ฺัMajlis dirasmikan oleh YB Nipon Bunyamani bakal Timbalan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri Thailnd , turut hadir YB Dato’ Phanut Uthairat Pegawai Khas Kerajaan, Laksamana Muda Somkiart Ponprayoon Setiausaha Agong Pusat Pentadbiran Wilayah Selatan Thai (SBPAC), Timbalan Gabenor Wilayah Pattani dan Songkla.

Mr .XIAO YAOHENG Ketua Excutive Manager Syarikat MANGUWAN FOOD CO.,LTD. bahawa kilang pemeroses durian yang dilabur oleh syarikat daripada China dan pengusaha tempatan dengan jumlah 700 juta bath ia akan akan membantu 1,200 orang pekerja tempatan.

“Ia adalah satu usaha dalam memajukan ekonomi tempatan dan mengangkat taraf hidup masyarakat setempat” katanya kepada SPM News

Tambah beliau syarikat akan mengguna modal dalam putaran sebanyak 2000 juta bath setahun dalam pemerosesan durian.

“lebih 12 ribu tan setahun dan akan dipertingkat kepada 20 ribu setahun dan kilang ini adalah kilang pemeroses durian terbesar salah 1 daripada 3 kilang di Thailand” kata Mr .XIAO YAOHENG

Laksamana Muda Somkiart Ponprayoon Setiausaha Agong Pusat Pentadbiran Wilayah Sempada Selatan –SBPAC berkata beliau berterima kasih kepada syarikat dari China kerana mengerakan ekonomi tempatan.

“apa yang berlaku pada hari ini adalah membawa kepada pembangunan keamanan keteguha dan secara berkekalan terima kasih kerena memberi peluang kepada rakyat setempat khasnya kepada pekebun durian di tiga wilayah” kata Laksamana Muda ketika ditemui media.

Syarikat MANGUWAN FOOD CO.,LTD. Terletak di mukim Pakbang, daerah Thepa Wilayah Songkla.

//////////////////////////////////////////

 939 total views,  2 views today

You may have missed