เมษายน 26, 2024

spmc สื่อเพื่อสันติ สรรค์สร้างสังคม

Klip Yang Tular Di Media Sosial Bertujuan Menlahirkan Huru Hara –Kata Tentera

แชร์เลย

27 May 2018
Pattani

Klip Yang Tular Di Media Sosial Bertujuan Menlahirkan Huru Hara –Kata Tentera
Susulan daripada klip vdo lelaki berpakai kain serban menutup muka panjang 1.17 minit ditularkan di media social dengan memberi amarak kepada pemuda jangan keluar dari rumah pada 28 Mei ini akan berlaku serangan secara besar-besaran di tiga wilayah selatan.

Untuk menerangkan hal demikian Kol.Thanawi Suwannarat Penolong Juru Cakap Tentera Bahagian ke-4 bersama Yang Dipertua Majlis Agama Islam Wilayah Pattani Waederamae Matminchik telah mengadakan sidang media di Pejabat Majlis Agama Islam Wilayah Pattani .

Selepas klip tersebut di tularkan di media social melahirkan ketakutan dan kebimbangan di kalangan penduduk di tiga wilayah bergolak untuk keluar menunaikan ibadah di bulan Ramadan.

“Dari Klip tersebut ada usaha menyebarkan berita palsu bertujuan memlahirkan perasaan ragu-ragu dan takut di kalangan rakyat awam ia boleh melihakan impak terhadap pelaksanaan amal ibadat di bulan Ramadan yang mulia jangan cemas dengan klip tersebut dan pihak berkuasa akan menguatkuasa atas sesiapa yang terlebat menyibarkan klip tersebut” kata penolong juru cakap tentera.
Tambah beliau susulan daripada pengeboman yang berlaku pada 20 May lepas pihak berkuasa telah berjaya menahan bebarapa yang disyaki untuk membantu siasatan.

Pada masa yang sama Waederamae Matningchik (Wan Adurahman Wan Daud) Yang Dipertua Majlis Agama Islam Wilayah Pattani pula berkata beliau sebagai pemimpin agama penyebaran klip tersebut adalah perbuatan yang salah kerana akan memberi impak buruk terhadap pelaksanaan amal ibadat orang-orang Islam di bulan Ramadan” kata Yang Dipertua Majlis Agama Islam.

Tambah beliau lagi penyebaran berita palsu tidak boleh memecah belahkan rakyat dan menyekat pelaksanaan amal ibadat umat Islam dan meminta supaya semua imam khatip bilal di masjid-masjid jangan terpedaya dengan klip tersebut.

 TUWAEDANIYA MERINGING

 

 588 total views,  2 views today

You may have missed