เมษายน 24, 2024

spmc สื่อเพื่อสันติ สรรค์สร้างสังคม

100 Orang Kanak-Kanak Lelaki Menyertai Majlis Khatan Berkumpulan Di Pattani

แชร์เลย

Pattani (30 Mac 2018): Musim cuti sekolah di wilayah selatan Thailand ramai pelajar lelaki yang berusia 6-10 tahun mereka menyertai majlis khatan. Tak kira secara perseorang dan secara berkumpulan.

Berkhatan adalah sesuatu yang lebih sinonim dengan orang Islam, walaupun pada hakikatnya fahaman Yahudi dan ajaran Kristian juga ada menganjurkannya. Hukum berkhatan adalah wajib tetapi tidak fardhu bagi lelaki dan harus bagi wanita jika tidak memudaratkan.

Pada 20 Mac 2018 lepas Di Pattani acara Khatan berkumpulan atau “masuk Jawi beramai-ramai” diadakan di Hospital wilayah Pattani .

Majlis Khatan yang dianjurkan oleh persatuan Muslim wilayah Pattani dengan kerjamasa dokto Muslim di Hospital Pattani. Kali ini adalah kali ke Sembilan di sambut baik oleh ibu bapa di wilayah tersebut.

Tujuannya oleh menjungjung perintah Allah dan sunnah nanbi kita Muhammad Sallahualai hiwasallam.Dan memberi peluag kepada anak-anak yatim dan fakir miskin.

“yang peling penting berkhatan di hospital di jamin selamat bersih dan kena mengikut ajaran Islam” kata penganjur ketika berucap dalam majlis perasmian.

Timbalan Yang Di Pertua Majlis Agama Islam Babo Ahamad berkata bahawa Khatan adalah salau satu daripada lima lumrah manusia di alam ini iaitu kerat kuku, kukur misai, cabut bulu ketiak dan cukur bulu ari-ari yang mana semua umat Manusia sejak zaman dahulu lagi.

Majlis di rasmikan oleh En Chairat Lampo Ketua Jabatan Kesihatan Wilayah Pattani dan turut hadir ialah doctor Sakchai Tanjitwittaya Pengarah Hospital Pattani.

“”””””””””””””””””””
Tuwaedaniya Meringing  SPMCNEWS

 765 total views,  2 views today

You may have missed